• שימי רף

בעיית קשב היפראקטיבית וכמה טיפים מעשיים


נדמיין שאנו נוסעים באוטו. מתחלים לעלות בעלייה. האוטו מתאמץ ואנו מגבירים את הלחיצה על הגז. מתקרבים לסוף העלייה. הדרך מתיישרת. מה יקרה אם לא נוריד את הרגל מהגז? האוטו יאיץ במהירות קדימה. כל זמן שאנחנו לבד על הכביש נוכל להסתדר איכשהו. אבל מה קורה כשיש בורות בכביש? או כשהדרך מפותלת? וכשיש עוד מכוניות בדרך? מי שיש לו בעיית קשב היפראקטיבית פשוט לא יודע איך להוריד את הרגל מהגז.

כדי לטפל בבעיית קשב היפראקטיבית צריך ללמד את הילד לשלוט במהירות גלי המוח, כלומר איך להוריד את הרגל מהגז. רוב האנשים לומדים באופן אינסטינקטיבי לווסת את פעילות המוח בהתאם לרמת הקשב והפעלתנות הדרושים. מי שיש לו בעיית קשב אינו לומד את היכולת זו בעצמו. זה לא נורא, אפשר לרכוש יכולת זו בתרגול מתאים.

נמחיש זאת בדוגמה נוספת: דמיינו שהיינו חיים בחברה שבה התקשורת בין בני אדם נעשית בעזרת תיפוף בקצב על תופים. רוב הילדים ירכשו בעצמם את דרך התקשורת הזו, אך יש כמה ילדים שלא מצליחים להפנים בעצמם את הקצב ולתופף בקצב הנכון. הפתרון הוא מורה טוב לתיפוף, ואז כל אחד יצליח. כך הדבר גם ביצירת קשב . יצירת קשב זו יכולת מנטלית שכל אחד יכול לפתח בעזרת אימון בטכניקה נכונה. אז למה "ללמוד לחיות עם בעיית קשב" - כשאפשר לפתור את הבעיה?

באימון הנמשך מספר שבועות ניתן להגיע ליכולות קשב טובות. האימון נעזר רבות במשחקים ותנועה ורובו מהנה מאוד. מתאים לילדים, נוער ומבוגרים בכל גיל. עד שנפתח יכולות קשב, אתן כמה טיפים מעשיים לשימוש מיידי. העשויים לעזור לכל אחד הרוצה להגביר את הקשב והריכוז:

1. כמעט מובן מאליו, אך כמה מאיתנו מקפידים על זה? - שינה מספקת בלילה.

2. לעתים מדברים על תזונה העשירה בסוכר כגורם לבעיות קשב, אך דווקא נפילות הסוכר הן שיוצרות בעיית קשב קשה יותר ומידית (איך הקשב שלכם כשאתם רעבים?) לכן כדאי לספק לגוף כמות סוכר קטנה באופן קבוע. מיץ פירות מדולל במים יעשה את זה מצוין, או משקה חם עם כפית סוכר ששותים לאט. וכמובן להקפיד על ארוחות.

3. אוויר! - ללמוד לנשום נשימות בטן מליאות, ומידי פעם להיזכר לנשום באופן מודע כמה נשימות מליאות. החמצן דרוש למוח כדי להפיק את האנרגיה האגורה בסוכר, והנשימות עצמן מרגיעות את הנפש ומאפשרות ריכוז.

4. לשבת בגב ישר, ולא להישען על משענת הגב של הכיסא. יציבה זו משפרת את זרימת הדם למוח. היא מאפשרת לסרעפת תנועה ולריאות להתמלא אוויר - אך יותר מכך, הישיבה הזו יוצרת בגוף דריכות בדיוק במידה הדרושה לקשב. צריך להתרגל לישיבה זו ומומלץ להתחיל מתרגול של כמה דקות ביום ולאט לאט תתפתח היכולת לשבת בגב ישר ללא הגבלה.

אם אתם מרגישים ששיפור יכולת קשב וריכוז יאפשר לכם לחיות טוב יותר, אז חבל על כל יום שעובר, יש מה לעשות. למה חיות עם בעיית קשב כשאפשר לחיות בלעדיה?

#שיטתרביב #ADHD

29 views

Recent Posts

See All

© 2015 Shimi Ref.

Designed by BEST SITE